Eftersom bilar ofta har ett högre värde än andra saker man säljer online attraherar bilannonser många bedragare och det gäller att vara på sin vakt. Grundregeln när man säljer en bil är att man inte kan vara helt säker på att inte bli lurad förrän hela köpeskillingen finns på kontot och ägarbytet är genomfört.
Köparen erbjuder sig att göra ägarbytet
Det är säljarens ansvar att göra ägarbytet när en bilaffär sker och det står också på det gula registreringsbeviset som alla bilägare får hem från Transportstyrelsen. Det är dock inte ovanligt att köparen erbjuder sig att genomföra ägarbytet och framför allt för lite billigare bilar kan detta vara en fälla.
Om köparen tar med sig registreringsbeviset, men inte genomför ägarbytet (via papperspost eller appen) står säljaren kvar som ägare av bilen. Detta innebär att säljaren fortfarande är skyldig att betala fordonsskatten, försäkring, parkeringsböter och andra böter. Säljaren har i detta fallet blivit en ovillig bilmålvakt. Om det då dessutom är svårt att nå köparen av bilen kan detta pågå länge och det har hänt att säljaren har fått räkningar på många tiotusentals kronor. Om bilen är oförsäkrad, vilket inte är ovanligt i sådana här fall, får säljaren betala en trafikförsäkringsavgift som generellt är betydligt dyrare än en vanlig försäkring.
Det här bedrägeriet är enkelt att undvika. Genom att genomföra ägarbytet i Transportstyrelsen app i telefonen kan det göras medan affären görs upp, dvs direkt efter att betalningen av bilen genomförts. Om det inte skulle fungera fyller köpare och säljare tillsammans i det gula registreringsbevisets baksida under rubriken ”ägarbyte” och sedan skickar säljaren av bilen in detta till Transportstyrelsen. Ägarbytet genomförs då det datum som angivits, även om pappersposten tar flera dagar att komma fram och registreras.
Köparen vill lägga handpenning och kräver säkerhet
När man säljer bilar, och framför allt lite dyrare bilar, är det vanligt att ”bilhandlare” hör av sig och säger att de vill köpa bilen med en snabb affär. För att visa att de är seriösa erbjuder de sig att betala tex 5000 kr eller 10000 kr i handpenning innan de kommer och tittar på bilen, mot att säljaren går med på att sälja bilen till dem. Som ”säkerhet” för handpenningen och för att ”garantera att säljaren äger bilen” vill de ha en bild på det gula registreringsbeviset, där bilens uppgifter framkommer. Vid en första anblick kan det vara frestande att gå med på detta, eftersom köparen ofta också går med på att betala priset som angivits i annonsen, eller strax under. jämfört med många andra som hör av sig på bilannonser verkar köparen ofta professionell och erbjuder ibland även att skicka en bild på sitt körkort för att identifiera sig.
Det gula registreringsbeviset innehåller den information som behövs för att ändra bilens ägare och ska behandlas som en värdehandling. Om man skickar en bild på registreringsbeviset kan bedragaren använda QR-koden som finns på beviset för att genomföra ägarbytet i Transportstyrelsens app. Eftersom ägarbytet kommer att gå igenom är bilen sedan registrerad på bedragaren, som kan göra anspråk på bilen.
Bedrägeriet kan slutföras genom att bedragaren kommer och tittar på bilen och begär att få provköra den. När bedragaren på så vis både är registrerad ägare och har nycklarna till bilen kan de enkelt avvika och om bedragarens kontaktuppgifter är falska är det väldigt svårt att lokalisera och få tillbaka bilen. Eftersom säljaren lämnat ifrån sig nycklarna till bilen frivilligt och bedragaren är registrerad ägare gäller inte heller försäkringen, dvs säljaren står utan bil, utan betalning och utan försäkringsskydd.
För att skydda sig mot det här bedrägeriet räcker det med att aldrig skicka bilder eller lämna ifrån sig registreringsbeviset till någon. Om man dessutom efter affären ser till att säljaren genomför ägarbytet är risken att drabbas av detta bedrägeri litet.
Köparen vill köpa bilen osedd och låta tredje part hämta den
Ett vanligt, men ganska uppenbart, bedrägeriförsök är att bedragaren köper bilen osedd och sedan vill låta en transportfirma hämta upp bilen. Bedragaren ”genomför en betalning” till köparen och betalar medvetet för mycket för bilen och vill att säljaren ska betala tillbaka mellanskillnaden. En variant är att bedragaren vill att säljaren ska skicka den överskjutande betalningen till transportfirman som betalning för transporten, dvs köparen står för frakten och säljaren får den summa som man begärt för bilen.
I båda fallen är betalningen till köparen falsk och bankintyget/kvittot på betalningen är förfalskad. Bedragaren vill ofta ha betalningen till sig själv eller transportfirman genom Western Union eller liknande, som inte har den spårbarhet som en vanlig bankbetalning har. Betalningen sker dessutom alltid till utlandet, vilket gör att det inte lätt går att spåra bedragaren.
Eftersom det ofta rör sig om mindre belopp, kanske 10000 kr, kan det vara lätt att bli bländad av att göra en snabb och bra affär utan problem eller krångel. Dessutom är risken liten för bedragaren, eftersom de endast lurats på ett mindre belopp, vilket gör att polisen inte lägger speciellt med kraft på att utreda bedrägeriet.
Krav på återbetalning pga ”fel” på bilen som sålts
Många bedragare utger sig för att vara bilfirmor och ofta nystartade bilfirmor, vilket gör att de är svåra att kontrollera genom hemsidor och företagsregister. Anledningen till att de uppger sig vara bilfirmor är för att säljaren ska ledas att tro att köparen kan mycket om bilar och hur bilaffären bör gå till.
Efter en genomförd affär, ofta efter många prutningsförsök, betalas bilen korrekt och ägarbytet genomförs. Allt ser bra ut, kvitto skrivs och köparen kör iväg med bilen, medan säljaren är nöjd eftersom full betalning finns på kontot.
Några timmar senare hör köparen av sig och hävdar att det är något fel på bilen, tex att en motorlampa tänts och köparen måste ta bilen till verkstad. Efter ”verkstadsbesöket” hör köparen av sig och hävdar att säljaren lurats, genom att säga att service och reparationer som genomförts inte har gjort det. Köparen kräver därför pengar tillbaka och om tex kamremsbyte eller liknande dyrt underhåll gjorts är det ofta sådant om bedragaren tar upp, eftersom det kan handla om mycket pengar, 10 000 kr eller mer.
Det här bedrägeriet är svårt att skydda sig mot, eftersom det inte på något sätt är orimligt att en begagnad bil har fel som inte upptäckts eller kunnat upptäckas vid provkörning och översyn i samband med köp. Här gäller det att ha kvitton tillgängliga så att man kan visa på att de reparation och det underhåll som man som säljare hänvisat till under säljprocessen faktiskt utförts. Om underhållet genomförts på märkesverkstad har de ofta digital historik för bilen och man kan då hänvisa köparen dit.
För att skapa trovärdighet skickar köparen bilder på motorlampor och delar av bilen som påstås vara i undermåligt skick, men dessa bilder är ofta från andra likadana bilar och utan detaljer som gör att det går att identifiera bilen. Motorlampor och mätarställning har photoshoppats för att ge ett trovärdigt intryck och stämma med mätarställningen som fanns vid köptillfället.
Köparen hör ofta av sig via SMS eller epost för att ha skriftligt ”bevis” för att säljaren har ”lurats”. Exempelvis kan bedragaren skicka ett SMS med texten ”Har kamremmen verkligen bytts? Motorlampan lyser”. Om säljaren så svara ja på den frågan och säljaren hävdar att han har bevis från en ”verkstad” att den inte är bytt kan säljaren känna sig tvungen att agera eller förlikas. Om man som säljare gjort kamremsbytet på en lågprisverkstad kan det dessutom skapa tvivel hos säljaren om reparationen verkligen genomförts, dvs om säljaren blivit lurad av verkstaden. Köparen är ju ”trovärdig” som bilhandlare och ”expert” på bilar, och dessutom med ”bevis” från en verkstad.