”Återbetalning” av (del av) faktura

Det är mycket vanligt med SMS-utskick som ser ut som nedanstående:

Ofta kan språket vara sådär, men i takt med att AI-genererat språk blir bättre, som exempelvis ChatGPT kan skapa, blir det svårare att känna igen bedrägeriet baserat på dålig svenska. I exemplet ovan är det dock uppenbart att bedragaren misslyckats med formuleringen av budskapet i SMSet, men allt oftare blir språkbruket imponerande bra och då är bedrägeriet kanske svårare att identifiera.

Bedrägeriet är uppenbart, dvs bedragaren vill komma åt bankuppgifter genom att man fyller i dem på länken som skickas med i bedrägeriet.

Man kan enkelt se att avsändaren är en bedragare genom att titta på dels länken och dels avsändarnumret för SMSet. Ett svenskt företag kommer alltid att skicka SMS via ett svenskt nummer, framför allt om avsändaren är en mobiloperatör, och dels ha en länk till en sida under den egna domänen. I det här fallet är SMSet skickat från en amerikansk mobiltelefon/gateway och länken går till t.co och inte till tele2.se eller tele2.com som man borde förvänta sig i det här fallet.

Eftersom mottagaren av SMSet gärna vill ha pengar tillbaka om man betalt för mycket är man ofta väldigt mottaglig för det här bedrägeriet – det är ju trots allt ”gratis pengar” som man ska ta emot.